Serwis klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa to standardowe wyposażenie nie tylko nowych samochodów, ale także większości używanych. Trudno sobie wyobrazić podróżowanie bez tego udogodnienia, zwłaszcza latem. Niektórzy kierowcy zapominają jednak o regularnym serwisowaniu klimatyzacji.

W przypadku nowych samochodów, a nawet tych kilkuletnich, możemy sobie pozwolić jedynie na wymianę czynnika, filtra i tzw. odgrzybianie. W autach nieco starszych, lub w tych, w których mamy uzasadnione podejrzenia co do stanu układu, warto wykonać rozszerzony serwis klimatyzacji. Oprócz wyżej wymienionych czynności obejmuje on m.in. badanie wydajności przepływu powietrza, diagnostykę sterownika klimatyzacji oraz wymianę osuszacza, który zbiera wilgoć z układu klimatyzacji, a jednocześnie ma swoją ograniczoną wydajność i chłonność.

Jak wygląda serwis klimatyzacji?

Układ klimatyzacji w samochodzie to nie tylko odświeżanie powietrza w kabinie. Ma on również wpływ na Twoje bezpieczeństwo. Zimne powietrze wydmuchiwane przez układ klimatyzacji odpowiada za odmrożenie przedniej szyby i zapewnienie odpowiedniej widoczności, co jest szczególnie ważne podczas deszczowej pogody lub w zimie.

Regularne serwisowanie klimatyzacji pozwoli Ci uniknąć wielu problemów, które mogą wystąpić podczas letnich upałów i deszczu.

Serwisowanie klimatyzacji można podzielić na kilka podstawowych czynności:

  • Podłączenie węży stacji klimatyzacji do zaworów, odessanie czynnika chłodniczego i wytworzenie próżni w układzie
  • Wymiana oleju i uzupełnienie czynnika chłodniczego do poziomu zalecanego przez producenta pojazdu.
  • Wymiana filtra kabinowego.
  • Odtłuszczanie układu klimatyzacji.
  • Szybki test działania układu klimatyzacji i powietrza – sprawdzamy, czy nawiew powietrza „dmucha” sprawnie i czy układ klimatyzacji chłodzi.

Serwis klimatyzacji. Sprawdzenie szczelności układu

W większości przypadków rzetelnie wykonane odkurzanie – biorąc pod uwagę wydajność powszechnie stosowanych urządzeń klimatyzacyjnych – powinno trwać około 30 minut. Wynika to z konieczności kompleksowego osuszenia układu, co jest ściśle związane z czasem. Drugim aspektem jest szczelność tego systemu. Urządzenie nie będzie w stanie utrzymać próżni przez długi czas, jeśli układ klimatyzacji będzie nieszczelny. A to z kolei eliminuje sens wykonywania dalszych czynności konserwacyjnych. W wielu przypadkach maszyna w ogóle nie będzie w stanie wykonać dalszych czynności, jeśli procedura próżniowa nie powiedzie się.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie nieszczelności za pomocą wykrywacza nieszczelności i roztworu mydła (w niektórych przypadkach również barwników). W zależności od tego, jak szybko je znajdziemy, może to trwać kilka lub kilkadziesiąt minut. Jeśli w ogóle nie zostaną znalezione, oznacza to prawdopodobnie, że są bardzo małe i nie wpływają na prawidłowe działanie systemu klimatyzacji lub że nieszczelności w ogóle nie występują. Po usunięciu wszystkich nieszczelności, a także plam lub oznak nieszczelności, możemy przystąpić do napełnienia układu czynnikiem chłodniczym (np. R134a).

Uzupełnianie czynnika

Najpierw należy opróżnić układ klimatyzacji. Czynnik roboczy jest zasysany do specjalnego urządzenia, gdzie jest całkowicie usuwany z układu. W ten sposób eliminuje się wszelką niepożądaną wilgoć i powietrze, które mogą prowadzić do przegrzania sprężarki lub innych elementów klimatyzacji.

Jeśli etap próżni został zakończony bez problemów, nadszedł czas na uzupełnienie brakującego czynnika chłodniczego. Co roku z układu ucieka około 10% czynnika klimatyzacyjnego i jest to proces naturalny. Na podstawie książki serwisowej i wyników kontroli szczelności możemy określić, czy czynnik ucieka w sposób naturalny, czy zbyt szybko. Jeśli poziom czynnika chłodniczego jest zbyt niski, gdzieś w układzie musi być lub jest nieszczelność, którą należy najpierw wyeliminować. Olej smarujący sprężarkę jest już dodawany do czynnika chłodniczego.

Obecnie pojazdy są wyposażone w dwa podstawowe czynniki chłodnicze: nowszy R1234yf i starszy, jeszcze bardziej rozpowszechniony R134a. Pod względem procesu eksploatacji układu nie różnią się one od siebie, jednak tych dwóch substancji nie wolno mieszać. Pod tym względem warto stosować urządzenia wyposażone w identyfikator czynnika.

Wymiana filtra kabinowego

Ważnym elementem serwisu klimatyzacji, czasami niedocenianym przez kierowców, jest wymiana filtra kabinowego. Jeśli klient warsztatu ma obiekcje i chce „zaoszczędzić” na wymianie filtra, zwykle wystarczy pokazać mu stary filtr. Mechanicy doskonale wiedzą, że nic tak nie przyciąga uwagi, jak zużyty filtr kabinowy, który jest czarny od kurzu i brudu i już dawno stracił swoją skuteczność filtrowania.

Odgrzybianie

Czyli usunięcie wszystkich mikroorganizmów (bakterii, grzybów, zarodników) z całego systemu klimatyzacji. W tym celu konieczne jest „rozmontowanie” systemu i jego dokładne wyczyszczenie przy użyciu specjalnych środków. Należy użyć chemicznego środka czyszczącego, który może zabić wszystkie mikroorganizmy. Po wyczyszczeniu system klimatyzacji należy przepłukać wodą i wysuszyć na tyle, na ile to możliwe. Najlepszą metodą jest tutaj ozonowanie, które dezynfekuje cały samochód, a nie – w przeciwieństwie do innych metod, takich jak wtłaczanie pianki do otworów wentylacyjnych – tylko układ klimatyzacji. Ozon ma silne właściwości dezynfekujące (prawie pięćdziesiąt razy silniejsze niż chlor). Jego niewątpliwą zaletą jest gazowy stan skupienia, co sprawia, że dociera wszędzie, dzięki czemu można zdezynfekować całą tapicerkę i podsufitkę. Zabieg ozonowania należy przeprowadzać przez około 20–25 minut.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *